DUURZAAM

Onze aandacht voor product, mens en milieu

 

Bij Effe Soep staan kwaliteit, vakmanschap en de passie om iedereen te laten genieten van een lekkere kop soep of bouillon centraal. Aandacht voor het product gaat hand in hand met aandacht voor mens en milieu. Bij alles wat we doen, kijken we of en hoe het duurzamer kan. Oké, we hebben niet de power van de grote voedselproducenten, maar we zijn flexibel en super gemotiveerd.

 

Het eerlijke verhaal is dat we hierbij soms dilemma’s ervaren. We doen wat we kunnen en wat binnen onze beïnvloedingssfeer ligt. Klanten verwachten dit van ons en wij komen ze hieraan graag tegemoet. Het past bij wie we zijn. Zo voegen we door de gehele keten een heerlijk vleugje maatschappelijke impact toe aan onze soep. Net even lekkerder.

 

We onderscheiden hierbij vier aandachtsgebieden; blije mensen, verantwoorde ingrediënten, minder energie en minder verpakkingen en afval.

BLIJE MENSEN

Effe Soep is fan van blije mensen. Dat geldt niet alleen voor onze klanten maar ook voor onze leveranciers. We werken samen met lokale leveranciers uit Noord-Brabant om de lokale economie te steunen. We gaan hierin nog een stapje verder. Zo hebben we er bewust voor gekozen om onze producten te laten verpakken door INTOS.

 

Bij dit arbeidsontwikkelbedrijf krijgen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt de kans een zinvolle bijdrage te leveren aan de samenleving. Omdat we het belangrijk vinden, dat iedereen mee kan doen en mee kan werken in de maatschappij. En dat levert blije gezichten op.

VERANTWOORDE INGREDIËNTEN

Gezondheid is eerlijk gezegd best een uitdagend thema voor ons. Omdat soep een hartig tussendoortje is, ontkomen we er niet aan er zout aan toe te voegen. Anders zouden we te veel inleveren op smaak. En dat willen klanten niet. Toch hebben we bij onze start in 2014 al de trend naar minder zout ingezet en zoeken we nog steeds naar mogelijkheden om minder zout te gebruiken. Zo hebben we bijvoorbeeld meer kruiden in plaats van zout toegevoegd aan onze soepen, waardoor ze nog lekkerder zijn. In onze soepen zitten geen conserveringsmiddelen om de eenvoudige reden dat dit niet nodig is bij droge soepen.

MINDER ENERGIE

Onze milieu-impact willen we tot een minimum beperken. Een groot deel van onze CO2-uitstoot zit in onze logistiek. Voor de productie van onze soepen en bouillons hebben we daarom gekozen voor regionale leveranciers. Met klanten hebben we afspraken gemaakt over vaste routes en een minimale afname voor een zo efficiënt mogelijk transport. Dat betekent minder CO2-uitstoot.

 

Onze leveranciers hebben we mede geselecteerd op hun duurzaamheidsinspanningen. Op de productielocaties zijn zonnepanelen gelegd, waardoor onze soep voor een belangrijk deel met groene stroom wordt geproduceerd.

 

Onze droge soep bestaat uit ruim 20 verschillende ingrediënten. We voeren wel gesprekken met de grondstoffenleveranciers, maar het is helaas niet haalbaar om stroomopwaarts in de keten de footprint van al deze ingrediënten te bepalen.

MINDER VERPAKKINGEN EN AFVAL

Als producent hebben we direct invloed op de keuze van verpakkingen en streven we naar een minimale impact van onze verpakkingen op het milieu. Al onze kartonnen verpakkingen zijn dan ook FSC of FSC Mix gecertificeerd. Om de hoeveelheid plastic terug te brengen hebben we in 2023 krimpfolie vervangen door banderollen. Zo hebben we niet alleen honderden kilo’s folie bespaard, maar ook de energie om die te produceren.

 

Voor de displays van onze 1-kopssoepen en drinkbouillons hebben we bewust gekozen voor hout in plaats van kunststof. Dat is een duurzamer materiaal en past bovendien beter bij het ambachtelijke karakter van Effe Soep. De displays laten we produceren bij Ambachtelijk Hout, wat ook weer blije gezichten oplevert.

 

Doordat we onze productie goed afstemmen op de afname hoeven we geen producten weg te gooien en voorkomen we verspilling.

 

We kijken voortdurend waar we nog verder kunnen verbeteren. Zo voeren we tests uit met verschillende foliematerialen om te kijken of we kunnen omschakelen naar recyclebare mono-verpakkingen. De uitdaging hierbij is om te zorgen dat de kwaliteit van de inhoud behouden blijft. We blijven onderweg.